- تیم کاری ات را در البوم شوک را یکبار دیگر معرفی کن.ترانه ها را بابک صحرایی.مهتاب رخصتی.امیر ازاد.فوژان برقیان.محمد فراهانی.خودم وداریوش شهریاری سروده ایم.ملودی ها بیشتر ساخته خودم است والبته محسن چاوشی وامیر قنادی هم در این البوم ملودی دارند.تنظیم ها هم بیشتر توسط فرزاد فتاحی وخودم انجام شده و پوریا حیدری شهاب اکبری و ارش قنادی هم دیگر تنظیم کننده های "شوک"هستند.- نسبت به البوم "شراره"که تنها تر بودی اینبار با یک گروه همکاری کردی به نظرت شخصیکار کردن بهتر است یا گروهی کار کردن؟در بعد ملودی سازی شرایط مثل سابق است از 12 قطعه البوم 10 قطعه را خودم اهنگسازی کردم.اما در مساله تنظیم کاملا  معتقد به کار گروهی هستم.از تکراری شدن کارهایم می ترسم وهمین باعث می شود دنبال تنظیم کننده هایی با تفکرات مختلف بروم.در مورد ترانه هم همین طور.معتقدم ترانه سرا باید حرفه ای باشد.واصلا از ترانه سرای حرفه ای باید ترانه گرفت.البته بحث نزدیک بودنفضای ترانه به خواننده هم خیلی مهم است.خودم هم در ترانه نویسی  پیشرفت کرده ام.اما اینبار نسبت به شراره کمتر سروده ام.- حالا با همه بازتاب هایی که از مردم دیده ای سرانجام البوم شوک  را چگونه می بینی؟در موفق شدن یک البوم خیلی مسائل دخیل است و با توجه به عوض شدن شرایط نسبت به سال 84 که البوم شراره منتشر شد نمی توانم پیش بینی کنم اما معتقدم شوک خیلی بهتر از شراره است.مشخص است که روی شوک کار شده واز طرف دیگر مذاق وسلیقه مردم بیشتر دستمامده است.امیدوارم کار فروش خوبی داشته باشد.- شرکت ایران گام برای پخش وسیع این البوم چه برنامه هایی دارد؟

CDمن به دو صورت در حال پخش است.یکCDهمان مدل همیشگی ایران گام است.

ومدل دیگر دارای البوم عکس وپوستر است.به لحاظ تبلیغی هم خیلی کارها قرار است انجام

شود.شرکت دنیای هنر هم که پخش CDهای فیلم را عهده دار است پخش"شوک"را در دست

گرفته.اگر به پخش CDفیلم ها دقت کنید متوجه می شوید که این شرکت چه توانایی ویژه ای

درپخشدارد.

در خصوص کنسرت هم با هماهنگی ایران گام به زودی تور کنسرت هایم برگزار خواهد شد.

البته اگر همه چیز به خوبی پیش رود!خود من دیگر مشکل خاصی ندارم.تعهداتم را داده ام

وبه ان هم پایبند هستم.

-حالا که همه چیز حل شده "دلیل ممنوع الفعالیت"بودنت را در ان مقطع چه بود؟

فقط به کلیپ ها مربوط می شد یا حضور در کنسرت اروا هم دخیل بود؟

بیشتر مربوط به کلیپ ها وبحث ماهواره بود.البته در جریان ریزش نیستم در هر صورت من

صبر کردم و به نتیجه هم رسیدم چرا که به دنبال کار "مجاز"بودم.البته کار خلافی نکرده بودم

واگر کرده بودم می شد زمان ممنوع الفعالیتش کمتر باشد ما در هر حال الان با مساعدت مسولان

دیگر مشکلی وجود ندارد.

-برای کار بعدی ات فکری کرده ای؟

بله من استارت فکری کار جدیدم را زده ام.در البوم بعدی موزیسین های جدیدی به گروه

کاری ام اضافه می شوند که پس از توافق نهایی اسمشان را اعلام خواهم کرد.

گروه ترانه سرایان به جز حذف یکی دو نفر تغییر زیادی نخواهد داشت.

در ضمن تعداد تراک هایم نسبت به البوم شوک کمتر خواهد بود.خودم دوست دارم البوم

بعدی سال بعد همین موقع منتشر شود.

-بحث کلیپ هایی که ساخته ای وپخش نشده به کجا خواهد رسید؟

می شد مجوز این کارها گرفته شود وCDتصویری به همراه CDصوتی منتشر گردد اما چون ممکن

بود زمان را از دست دهیم تصمیم گرفتیم فعلا CDصوتی به بازار بیاید وبعد به فکر یک یک

تصویری باشیم.درCDتصویری قصد داریم جدا از کلیپ مصاحبه.پشت صحنه و....هم داشته

باشیم تا مردم بیشتر با فرزاد فرزین اشنا شوند.

-فکر می کنی سبک کاری و نوع موسیقی ات بتواند ماندگار باشد؟چون بعضی از خواننده ها

معتقدند تنها ترانه های دهه پنجاهی است که قابلیت ماندگار شدن دارند.

من این را قبول ندارم.موسیقی عوض شده است.به این مسئله هم معتقد نیستم که یک ریتم

موسیقایی  می تواند فاخر باشد وریتم دیگر بی شخصیت وجلف.

من معتقدم من هر نتی که به لحاظ موسیقایی سالم باشد واز ان موسیقی ساخته شود موسیقی

فاخر است.به نظر من این شعر وکلام است که باعث می شود خواننده برای موسیقی اش

شخصیت تعیین کندونه شش هشت موزیک جلفی است نه ترنس نه اسلو.

این ها ریتم های موسیقایی اند که هرکدام جایگاه خاص خود را دارند وبه لحاظ موسیقی

درست هستند.به ماندگار شدن یا ماندگار نشدن کار کاری ندارم اما اگر خواننده ای می خواهد

پیشرفت کند باید همگام با موسیقی روز جهان حرکت کند.

در مورد سبک موسیقی هم در جهان اینگونه مرسوم است که اگر خواننده ای خواننده

راک است فقط راک می خواند یا اگر یک خواننده ترنس است فقط به کارهای ترنس می پردازد اما

در کشور ما قضیه فرق می کند وخواننده اصولا از همه سبکی در البومش استفاده می کند.

البته حق هم دارد چون این مسئله در ایران جا نیفتاده ئاگر هم کسی نترسد وریسک کند

وچنین کاری انجام دهد ممکن است با شکستی سنگین مواجه شود.

-کارهای جدید تلویزیونی وسینمایی ات به چه شکلی است؟چه به عنوان خواننده وچه به عنوان

بازیگر؟

اول این را بگویم که من دوتیتراژ برای برنامه های "کوله پشتی"و"صبح امد"خوانده ام و در

هر دو این تراک ها سبک کاری خودم را حفظ کردم وشاید این مسئله برای بعضی از دوستان

خوشایند هم نبوده باشد.

قرار براین نیست که مثل بعضی ها وقتی می خواهم کار تلویزیونی انجام دهم سبکم را عوض کنم

اگر تلویزیون مرا با همین سبک وسیاق خواست که عالی است اگر هم نه من نمی توانم خودم را

تحمل کنم خیلی دوست داشتم در یکی از مجموعه خای ماه مبارک رمضان امسال خواننده تیتراژ

باشم اما این مجموعه ها اصولا خواننده هایی از پیش تععین شده دارند.

البته شاید در برنامه ای که دوستان خودم در شبکه سوم کار می کنند به عنوان خواننده

حضور پیدا کنم اما چیزی مشخص نیست وتا این لحظه هم  احتمالا بسیار کم است.

در مورد سینما من بعد از پسران اجری چند پیشنهاد داشتم اما قبول نکردم چرا که دوست ندارم

دوباره در نقش یک خواننده ظاهر شوم.

اگر قرار به بازی کردن باشد دوست دارم"بازیگر"باشم نه این که مدام یک نقش را تکرار کنم

به اعتقاد من استفاده از خواننده ها در سینما دیگر تبدیل به یک کار مصرفی شده است.

من فکر می کنم از پس بازی کردن بر می ایم واگر قرار به بازگشت من به سینما باشد.

باید نقش جدیدی را بگیرم و رویش کار کنم خودم هم دوست دارم هر 3یا 4سال یکبار در

فیلمی حاضر شوم.

به عنوان خواننده تیتراژ هم در سینما الان پیشنهاد جدی دارم وتقریبا همه چیزنهایی شده.

اگر مشکلی پیش نیاید در فیلم جدید خانم تهمینه میلانی خواننده ترانه های فیلم خواهم بود.

این را هم بگویم که حاضر نیستم در هر فیلمی بخوانم چرا که اگر بازیگر حرفه ای نباشم

ولی خواننده حرفه ای هستم و در انتخاب هایم باید دقت داشته باشم.

منبع:مجله ترانه ماه

دسته ها : مصاحبه
جمعه پنجم 7 1387
فرزاد فرزین پس از 2 سال تلاش سرانجام موفق شد مجوز البوم شوک را دریافت کند.واین البوم پر سروصدا را به بازار بفرستد.خواننده ای که با شراره شروع کرد وبه شهرت و محبوبیت خاصی رسید امروز مسئولیت سنگین تری را نسبت به 3 سال پیش روی دوشش احساس می کند والبته خیلی حرفه ای تر از گذشته گام بر می دارد.اخرین گفتگوی فرزاد فرزین را بخوانید.-بالاخره بعد از 3-4 سال تلاش وپیگیری البوم دومت روانه بازار شد. "شوک"همان چیزی است که می خواستی یا نه؟یکی از مشکلات همه ما طول کشیدن زمان صدور مجوز در دفتر موسیقی است.یعنی ان موزیکی که تو امسال می سازی همان موزیکی نیست که مردم یکسال بعدگوش می کنند و به همین دلیل کار باید سر وقت منتشر شود.اما این اتفاق رخ نمی دهد این مشکل تقریبا برای همه وجود دارد اما با تغییر مداوم"ساندها" "تنظیم ها"سعی کردیم کار را "به روز"نگاه داریم.به همین دلیل از کار راضی ام.البته این را هم اضافه کنم که خوشبختانه یا بدبختانه موزیک ما خیلی هم به روز نیستوحتی اگر ملودی های البوم شراره  من مربوط به یکسال گذشته باشد باز همفکر نمی کنم االبوم عقب مانده باشد.-شاید جواب این سوال را بارها داده باشی اما برای اینکه گفتگوهایمان خط مناسبی را طی کند از اغاز روند و پایان تولید البوم شوک بگو.سال 85 البوم تعقیب لو رفت و من دو راه داشتم.یا باید البوم را با همان شکل منتشرمی کردم یا تغییرات زیادی در کارم به وجود می اوردم.من راه دوم را برگزیدم.تیم کاری ام را تا حد زیادی دچار تغییر کردم والبوم را با یک نگرش جدید پیش بردم.لو رفتن تعقیب به نفع من تمام شد.با اینکه این البوم به صورت میکس نشدهوبی کیفیت لو رفته بود اما در هر صورت به جز در چند تراک انچنان کهباید وشاید مورد استقبال قرار نگرفت واین باعث شد من سبک البوم را دچار تغییرکنماوایل تولید البوم شوک از طریق مهدی مدرس با فرزاد فتاحی اشناشدم وبا هم مشغول کار شدیم.در واقع سبک و سیاق البوم شوک نتیجه فکر مشترک من و فرزاد فتاحی است.تولید شوک نزدیک به دو سال به طول انجامید.بعضی از تراک ها را چندین بار تنظیمکردیم وگاهی سبک تنظیم ها را به کل تغییر دادیم.2-3 کار البوم هم در سال 87 ساخته شده و من همین چند ماه پیش کارها را تحویل دفترموسیقی دادم.-پس در تصمیم گیری برای کارهایت خیلی"خود محور"نیستی واز نظر همکارانت هماستفاده می کنی.صد در صد البته بستگی به شرایط دارد. من نظر همه را پرسیدم و بعد خودماز مجموع نظرات به نوعی معدل می گیرم وتصمیم نهایی را اتحاذ می کنم.این کار خوبی استهمیشه چند فکر بهتر از یک فکر است.-البوم شوک 12 تراک دارد خیلی ها معتقدند البوم بالای 10 تراک در داخل کشور جواب نمی دهد.در واقع به نوعی کارهای خوب و"هیت"البوم تحت تاثیر تراک های البوم پرکن قرار می گیرند.نظر تو چیست؟من قطعه "البوم پرکن"و"پرتی"ندارم در واقع هر کاری که احساس می کردم خوب نیسترا از خیلی وقت پیش بیرون گذاشته ام.الان هفت تراک دارم که در این البوم قرار نگرفتند.با این نظر که 12 تراک برای داخل کشور زیاد است موافقم اما باید بالاخره ان چیزی را که در استاندارد جهانی جا افتاده است ما هم در داخل جا بیاندازیم.بعد هم من سه سال نبوده ام ونتوانستم در بازار حظور داشته باشم پس باید تعداد تراک هایم از سایرین بیشتر باشد که بتوانم در کنسرت هایم از انها استفاده کنم و به قول معروف تراک کم نیاورم از طرف دیگر قرار نیست همه تراک های من در بدو انتشار البوم مورد توجه قرار گیرد و شنیده شود.بعضی از تراک ها می توانند به مرور زمان جا بیفتد.- تو به عنوان خواننده ای که دومین البومت را روانه بازار کردی یک"حسن"و "ویژگی"خاص داری که خواننده های مشابه ات از ان بی بهره اند.تو بکرتر از انهایی وجدا از شراره که تولید سال 81است در این چند ساله هنوز نوع موسیقی ات به ان شکل لو نرفته است.خودت این را قبول داری؟خب این درست است.اما همین الان من کار سختی دارم.باید خودم را نشان دهم وسبک موزیکم را جا بیاندازم.حق با توست با تک تراک ها نمی شود سبک خاصی را نشان داد والبوم"شوک" در واقع می تواند معرف سبک وسیاق کاری من باشد. تنها چیزی ک فکر می کنم.در موسیقی من جا افتاده است صدای من است.الان هرجا صدای من پخش شود مخاطب می تواند تشخیص دهد که خواننده این کار فرزاد فرزیناست.اما این هم باعث موفقیت نمی شود.خواننده های خوش صدایی داریم که نتوانستند سبک وسیاقخود را در میان مردم جا بیاندازند وبا استقبال مواجه نشده است.اینجا باید کار از هر جهت عالی باشد تا بگیر چرا که گستره تبلیغی خیلی کمی برای خواننده وجود دارد وتازه گاهی بعضی از خواننده ها علاقه ای هم به استفاده از همین گستره تبلیغیمحدود ندارد.- بعضی ها معتقدند فرزاد فرزین به واسطه چهره اش به شهرت رسیده.یعنی یک جهره "خاص"و"در ذهن بمان"باعث شده تا همه فرزاد را بشناسند.این دیدگاه تو را ناراحت نمی کند؟ببین من خواننده بی سوادی نیستم.موسیقی بلدموتنظیم می کنم وکلا علم موزیک را نمی دانممن به توانایی صدا ودانش موسیقی ام حداقل در سطح موسیقی پاپ داخل کشور اعتقاد دارم.شاید اگر هر کدام از ما وارد مارکت بین المللی شویم اتفاق خاصی نیافتد اما در داخل اینگونه نیست.این دیدگاه ناراحتم نمی کند چون از سوی دیگر خیلی ها هم این شهرت را مربوط بهصدای من می دانند .

من خودم همه این عوامل را با هم دخیل می دانم.

منبع:مجله ترانه ماه.

دسته ها : مصاحبه
جمعه پنجم 7 1387

ادامه مصاحبه داریوش شهریاری با یگانه:

-انتقاد دوم من به طراحی اینسرت و جلد البوم بر می گردد.به نظر من اصلا در حد و

اندا زه ای که باید می بود بنود.

ببین ما فرصت خیلی کمی برای طراحی اینسرت داشتیم.چرا که اولا مدام در تشویش گرفتن

با نگرفتن مجوز بودیم و ثانیا خود البوم هم خیلی کارها داشت که باید تکمیل میشد.

شاید از موقعی که مجوز صادر شد تا روزی که کارها برای تکثیر رفت سر جمع

یک هفته فرصت داشتیم

از طرف دیگر خودم به فضای سیاه وسفید علاقمند بودم و خیلی نمی خواستم عکسم

در"چشم"باشد.درهر صورت هم سلیقه خودم تا حدی اینگونه بود وهم فرصتمان

به حداقل رسیده بود خود من موقع میکس کارها رکورد بیداری ام را زدم وحدود36

ساعت بیدار ماندم!

-همه ترانه های البومت را خودت سروده ای.در مورد ترانه هایت در البوم "نفس های

بی هدف"بگو.

من ترانه سرای حرفه ای نیستم همانطور که نوازنده و خواننده حرفه ای هم نیستم

این را به این دلیل می گویم که برای یادگیری این کارها دوره ای را نگذراندام وبه شکل

اصولی این هنرها را پیگیری نکردم همانطور که خودم می پذیرم کارهایم ایراداتی دارد

به این مسئله هم معتقدم که کارهایم به لحاظ حسی از قوی ترین کارهای بازارپاپ ایران

است

در ترانه نوشتن هم ایراداتی دارم و کلا براین اعتقادم که تا انجا که می شود نباید

حس را فدای تکنیک کرد. نمی خواهم مخاطب را قربانی کیفیت فنی کار کنم. در هر

صورت سعی کردم ایرادات کم باشد و در بعضی از تراک ها هم این ایرادات شعری اصلا

وجود ندارد.در تراک"ای خدا دلگیرم"یا همان "نفس های بی هدف"فکر می کنم

هیچ ضعفی به لحاظ شعر ملودی و تنظیم وجود ندارد

این کار قوی ترین کاری است که تا به امروز از من منتشر شده و خواندنش هم کار

هر کسی نیست.

-تنظیم های "شهاب اکبری"در این البوم تنظیم های خوب و قابل دفاعی است اما به

شخصه معتقدم که البوم تو کلا یک البوم "ملودی محور"است خودت قبول داری؟

این خواسته خود من بود.برای من در امدن ان حسی که مد نظر داشتم بیش از هر

چیزی اهمیت داشت ما بسیاری از سازهایی که روی تراک های مختلف گرفته بودیم

را حذف کردیم تا به حسی که می خواستیم برسیم.از طرف دیگر ماهمه این تنظیم ها را ظرف

یکماه انجام دادیم ودر واقع اصلا فرصتی نداشتیم

با این حال من به شهادت اکبری بابت تنظیم هایش در این البوم تبریک می گویم شهاب

به لحاظ زمانی تحت فشار بود وگرنه مسلما تغییرات زیادی در تنظیم ها به وجود می امد.

خیلی صداها عوض می شد وخلاصه سر وقت تر کار می کردیم.

در هر صورت من روی ملودی هایم حساب زیادی باز می کنم  وعموما هم این حساب

باز کردن بی جهت نیست. در کنسرت ها گاهی من با یک گیتار می زنم و می خوانم

و"ای خدا دلگیرم ازت"را بسیار بسیار قوی می دانم.

-اهنگساز همه قطعات کارت بجز یک قطعه خودت هستی.از ملودی هایی که ساخته ای رضایت

داری؟اصلا خودت را چقدر ملودی ساز می دانی؟

از ملودی هایی که برای "نفس های بی هدف"ساخته ام راضی ام.سایرین هم راضی بودند

من در اهنگسازی همیشه دنبال این بودم که نتی را پیدا کنم که صاف به قسمت حسی

مغز مخاطبم برود و رویش اثر بگذارد.

در همه اهنگ ها سعی کرده ام این ایده را لحاظ کنم چند سال پیش هم که اهنگسازی را

شروع کردم اول مغز خودم را هدف گرفتم.سعی کردم کاری بسازم که اول به دل خودم

بنشیند و بعد انها را عمومی می کنم غرق در خودم بودم وهمه چیزم شده بود این نت ها

و در واقع ساختن ملودی.

ان زمان ادم تنهایی بودم {البته الان هم هستم}و این تنهایی حس زیادی به من می داد

"نشکن دلمو"جزو اولین کارهایی بود که در ان دوره ساختم و در انجا بود که به توانایی

هایم در ساختن ملودی پی بردیم.

-خیلی ها می گفتند "نشکن دلمو"یک کار کاور است؟

یه هیچ عنوان.هرکس مشابه خارجی این کار را دارد حتما برای من بیاورد این ملودی

را من ساخته ام و سروده ام وهیچ ما  به ازای خارجی برای ان وجود ندارد.

-هنرمندانی مثل تو بارها وبارها کار دلنشین می سازند وعرضه می کنند واین باعث می شود

خیی ها فکر کنند کار خوب کردن ساده است و با همین ذهنیت وارد بازار موسیقی

شوند نظر خودت چیست؟

پشت این نما ومنظره "ساده"چندین سال سختی و تلاش پنهان شده.کسی که واقعیت ها

را درک کند حتما به سختی مسیری که در پیش گرفته هم پی خواهد برد.

هیچ وقت یادم نمی رود شرایط داشتم که برای تمرین گیتار در سرمای سوزناک زمستان

باید بیرون می رفتم و در فضای باز ساز می زدم برف می بارید ودسته گیتار من از برف

سفید شده بود باور کنید ان روزها حتی کارگرهای ساختمانی هم برای کار بیرون نمی امدند

اما من مجبور بودم وانقدر وقت گذاشتم تا به جایی که می خواستم رسیدم.

اگر قرار "ساده نگاه کردن"باشد همه چیز را می توانیم ساده بگیریم پزشکی را مهندسی

را وهر تخصص دیگری را.اما پشت هر موفقیتی قطعا تلاش  وسختی قرار دارد.

-تو برای اینده چه برنامه ای داری؟اینجا را سقف کاری ات می دانی؟یا نه بلند پرواز هستی؟

دوستان نزدیکم می دانند "ایده ال"بلند مدت من چیست.من به چیزی فکر می کنم که بتوانم

انجامش دهم.یعنی واقعا توانایی اش را داشته باشم.

و رویا پردازی نکنم. شاید دوست داشته باشم در طی 20سال اینده اسطوره موسیقی

کشورم باشم اما همه چیز فقط توانایی نیست.باید علاقه هم وجود داشته باشد.من پیش از انکه

برای خاطر خودم بخوانم به مخاطبم احترام می گذارم و برای او می خوانم.در بلند مدت خودم

را خواننده نمی دانم چرا که راستش را بخواهید دوست ندارم!الان هدف من از موسیقی

کسب در امد است والبته شک نکنید که به مخاطبم عشق می ورزم وبرایش ارزش

زیادی قائلم.

-خب یگذریم از البوم جدید بگو؟شروع کرده ای؟

البوم جدیدم که یک کار جدید ومتفاوت است.خودم فکر می کنم این البوم اتفاق بزرگی در موسیقی

پاپ ایران خواهد بود.رویش وقت زیادی می گذارم وسعی می کنم در زمینه شعری هم

مشکلات فنی و دستوری ام را تا انجا که می توانم برطرف کنم الان رمیکس جای

خاصی در موسیقی پاپ جهان دارد ومن هم قصد دارم در کار بعدی یک cdرا به رمیکس

کارهای قدیمی ام اختصاص دهم وcdدیگر هم کارهای جدیدم را بر خواهد گرفت.

شعر وملودی های موفقی خواهد بود در ادامه ترانه"نفس های بی هدف"ترانه دیگری را نوشته

ام که خط اولش اینگونه است:

چرا امروزم مث دیروز و فرداس

این  چه تقدیرسیاهیه خدایا

این یک نمونه از کارهای البوم بعدی ام است و به نظر خودم عمق زیادی دارد روی سایر

تراک های جدیدم هم حساب زیادی باز کردم وشک نکنید که این کارها موفق خواهد شد.

کارهای الکترونیک البوم را خودم تنظیم خواهم کرد.شهاب اکبری.ارش قنادی.از گروه سون

وفرزاد فتاحی هم سایر تنظیم کننده های البوم جدید من خواهند بود البته اگر بهروز

صفاریان هم افتخار دهدهمکاری با او را نیز بسیار دوست می دارم تیم کاری البوم"نفس

های بی هدف"حفظ خواهد شد وبا اضافه شدن دوستانی که نام بردم فکر می کنم می توانم

حرف های تازه تری بزنم.شهاب اکبری وکارهایش را همانطور که گفتم دوست دارم

چرا که مدام در حال پیشرفت است البته من نباید درباره شهاب نظر بدهم چون اطلاعات فنی

موسیقایی اش از من بسیار بیشتر است.

شهاب بچه انتقاد پذیری است واین باعث شده با او راحت باشم و راحت کار کنم.این را هم

اضافه کنم یک خواننده وموزیسین بین المللی به نام کوشان حداد در تنظیم هایی که خودم انجام

می دهم به من مشاور می دهد ومن کار این دوست را بسیار قبول دارم.

یک کار دیگر هم در البوم جدید انجام خواهم داد و ان هم گرفتن سازهای کارم در خارج از کشور

است.با همه احترامی که برای نوازندگان داخل کشور قائلم قصد دارم در البوم جدید سازها

رادر دو کشور ارمنستان وترکیه ضبط کنم هزینه اش هم زیاد خواهد شد.

من بیشتر درامدم از راه موسیقی را خرج خود موسیقی  خواهم کرد.

-اسم البوم جدیدت را انتخاب کرده ای؟

به احتمال زیاد اسم البوم جدیدم "تقاص"خواهد بود تقاص سوژه ملموس وتعریف شده ای

برای مردم است.

-یکسری افراد در البوم "نفس های بی هدف"کنارت بودند که دوست داشتی در موردشان

صحبت کنی.

بله مسعود همایونی.شاهرخ شریفی.مهرداد قلندر.شهاب اکبری.بهنام حکیم.پیام طونی.

بابک یوسفی.فیروز ویسانلو.میلاد فرهودی.حمید اداب .اقای ناصر فرهودی از جمله این دوستانند

که باید از همه تشکر ویژه ای داشته باشم.بخصوص از پیام طونی که نتوانستم اسمش را در

اینسرت البوم بنویسم اما برای من فوق العاده کار کرده وبه نظر من بهترین نوازنده ویولن

ایران است.

فیروز هم همینطور من خودم هم گیتار می زنم اما توانایی های مثال زدنی فیروز اصلا با گیتار

زدن من قابل قیاس نیست.

-اسم علی چراغعلی مدیر برنامه ات را از قلم نیانداختی؟

ماجرای علی فرق می کند.او در بدترین شرایط روحی در کنار من بود وبه من مثل یک برادر

بزرگتر کمک کرد دوستی نزدیکی بین ما وجود دارد.جالب اینکه بین ما هیچ قرار دادی وجود

نداشته وندارد.در واقع من با هیچ شرکت یا ارکانی قرارداد ندارم وخواننده هیچ کس نیستم

اما علی چراغعلی تصمیم گیرنده همه فعالیت های موسیقایی من است

علی تجربه خوبی دارد وچیزهایی که من نمی بینم را او می بیند.

-سال پیش مسئله بیماری قلبی ات خیلی ماجرا ساز شد در این مورد صحبت کن؟

من یک بیماری قلبی مادرزادی داشتم.این بیماری تا 5سال پیش خودش را نشان نداده بود

اما از 5 سال پیش متوجه این بیماری شدم.تپش قلب زیادی داشتم و ضربان قلبم

حتی تا285تا در دقیقه پیش می رفت.این بیماری بیماری بسیار خاص ونادری بود وبا عمل

جراحیe.p.sکه سال گذشته انجام دادم  ظاههرا این مشکل حل شده است.

عمل بسیار سختی بود وتا مدت ها کابوس اتاق عمل با من بود.خیلی ها گفتند یگانه

از این عمل جراحی سوئ استفاده کرد و وخیلی مسائل دیگر اما اصلا اینگونه نبود

حتی گفتند یگانه  از این طریق از خدمت سربازی معاف شد اما من فرزند شهیدم

و در واقع از سربازی معاف شدم.

-از برنامه کنسرت هایت بگو:

در کیش کنسرت داشتم ارزوی من کنسرت تهران بوده که دارم به این ارزو هم می رسم

واوایل شهریور ماه کنسرتم در تهران برگزار خواهد شد.یک روزهایی از لس انجلس

مرا به شدت برای رفتن وسوسه می کردنند من هم از گرفتن مجوز در داخل نا امید شده بودم

وگاهی وسوسه رفتن به سرم می افتاد اما می گفتم اگر بروم پس کنسرت تهران چه می شود؟

الان خدا را شکر می کنم که در خاک خودم هستم و می توانم به صورت رسمی فعالیت

موسیقایی داشته باشم و به تفکرات ان روزهایم می خندم.

-ویک معرفی اجمالی از محسن یگانه:

متولد 23اردیبهشت 64 در تهران مجردم وترم  6 مهندسی صنایع از ادامه تحصیل انصراف دادم

این را هم بگویم این را هم بگویم که خیلی غدم اما مغرور نیستم دوست دارم زودتر به هدفم

در موسیقی برسم وزودتر خواندن را کنار بگذارم.

منبع:مجله ترانه ماه

دسته ها : مصاحبه
سه شنبه دوم 7 1387

به خاطر اینکه از دل کاربرا در بیارم....این مصاحبه رو از محسن افشانی  وکیوان ساکت اف

می زارم. چند تا عکس هم براتون اپ می کنم.فعلا مصاحبه رو بخونید:

تاریخ تولد محسن:11/1/67

تاریخ تولد کیوان:25/6/67

محسن فرزند دوم خانواده است و یک خواهر بزرگتر از خودش دارد

-کیوان سه برادر دارد

-تکیه کلام محسن:عسیسم

-تکیه کلام کیوان:به دوستاش می گه حاجی

-بالاترین قبض موبایل محسن:143هزاروسیصد

-بالاترین قبض موبایل کیوان:170000 تومان

-چهره کیوان شبیه مادرش است

-چهره محسن شبیه پدر بزرگش است

-خواننده مورد علاقه محسن:احسان خواجه امیری

-خواننده مورد علاقه کیوان:استاد شجریان

-بازیگر محبوب کیوان:ال پاچینو-جانی دپ

-بازیگر محبوب محسن:حامد بهداد

-کمترین نمره در دوران تحصیلی محسن:8 از هندسه

-کمترین نمره در دوران تحصیلی کیوان:0از حساب

-بهترین مجری از نظر محسن:رشیدپور

-بهترین مجری از نظر کیوان:شهیدی فر

-بهترین فیلم از نظر محسن:نقاب

بهترین فیلم از نظر کیوان:چهارشنبه سوری

دسته ها : مصاحبه
يکشنبه سی یکم 6 1387

برای خواننده ای که قبل از انتشار البوم "رسمی اش"هواداران زیادیرا جذب کرده بود

موفقیت در بازار چیز عجیبی نیست.صدای دلنشین و سلیقه ی خوب او را از بسیاری

از خواننده های پاپ ما متمایز کرده و به جرات می توان او را جزو محبوب ترین صداهای

موسیقی پاپ ایران دانست. گفتگوی ما ومحسن یگانه بیش از دو ساعت به طول انجامید

و ماحصل این گفتگو کشف اطلاعات جدید در مورد خواننده ای بود که کمتر اهل حرف زدن است

این گفتگو را بخوانید تا محسن یگانه را بهتر بشناسید.              داریوش شهریاری

تو در پروسه چند ساله و طولانی مدت سرانجام از دنیای غیرمجاز خارج شدی

حالا یک خواننده رسمی محسوب می شوی چرا"مجاز"شدن تو انقد طول کشید؟

خب کاملا مشخص است من کار غیر مجاز انجام می دادم و تبعاتش راهم دیدم.اشتباهاتی مرتکب

شدم که باعث شد به عنوان یک خواننده غیر مجاز شناخته شوم البته خیلی ها هم در لو رفتن

کارهایم دخیل بودند اما مقصر اول و اخر خودم بودم.

حالا که یک خواننده "مجوز دار"هستی نگاهت به موسیقی غیر مجاز چگونه است؟

من وقتی به گذشته فکر می کنم می گویم کاش می شد به عقب برگردم و دیگر این اشتباه را

تکرار نکنم.جدا از همه مسائل فعالیت غیر مجاز و غیر رسمی باعث می شود تا خواننده

در بعد مالی به جایی نرسد و مدام در جا بزند

اگر خواننده به لحاظ مالی حمایت شود قطعا کارهای با کیفیت تری را ارائه خواهد داد

اسم تو را بارها در کنار اسم"محسن چاوشی"والبته "حامد هاکان"شنیده ایم و کارهای مشترکی

از شما در بازار غیر مجاز ها منتشر شده ایا شما یک تیم کاری بودید یا ماجرا شکل دیگری

داشت؟

نه ما تیم نبودیم وکروه خاصی را تشکیل نداده بودیم.من کار خودم را می کردم ومحسن هم همین

طور.اما چون با هم دوستانی صمیمی و نزدیک بودیم کارهای مشترکی هم انجام دادیم.الان

هم با هم دوست هستیم اما گرفتاری های کاری بین ما فاصله انداخته است. خدارا شکر هم من

مجوز گرفته ام هم محسن چاوشی اما قضیه حامد هاکان فرق می کرد او قرار نبود کنار

ما باشد و ورودش خیلی چیزها را خراب کرد.

پس تو با حضور حامد هاکان مخالف بودی؟

بله اما هیچ گاه این مخالفت را ابراز نکردم به هر حال ان زمان امکانات محدودی داشتیم

که به همراه محسن چاوشی وهاکان از انها استفاده می کردیم.

همیشه این بحث مطرح است که خوانندگان غیرمجاز که به شهرت رسیده اند کار ساده تری برای

جذب مخاطب در بازار مجاز دارند این نظریه را قبول داری؟

ببین در کنار این مسئله که یک خواننده مجوز دار چندین البوم داده و بعدبه موفقیت رسیده باید

این را هم مد نظر داشته باشید که منی که غیر مجاز بوده ام هم 4-5سال سختی کشیده ام

تا به اینجا رسیده ام من هم دو ساله کارهای جدیدی انجام داده ام وارام ارام خودم را مطرح

کردم حرف شما را قبول دارم اما ان را ناحق نمی دانم تنها فرقش این بوده که دوستانی

 که مجاز کار کرده اند از یک ممیزی رد شده بودند که مااز ان عبور نکرده بودیم.

ان زمان خیلی از غیر مجازها ترانه هایی را اجرا می کردند که پر از عبارا "ناسنجیده"

وگاهی "مبتذل"بوداما تو هیچ گاه وارد این حیطه نشدی.در حالی که غیر مجاز بودی

و می توانستی در بلبشوی بازار غیر مجازها مثل خیلی های دیگر باشی.در این خصوص کن.

این مسئله اصلا به سلیقه شعری مربوط نمی شود این بر می گردد به شعور اجتمایی و فرهنگ

یک خواننده.

 ان جور خواندن یک "خیانت"است به گویشی که ما با ان صحبت می کنیم اگر فضای غیر مجاز

باز بوده وفعلا هم هست نباید حدو مرزهای اجتماعی و فرهنگی خودمان را از یاد ببریم

شاید اینگونه کارها در مرتبه اول برای مخاطب کنجکاوی ایجاد کند اما باور کنید که هیچکس

مشتری دائم این مدل اهنگ ها نیست.

بحث شباهت صدایت به شادمهر عقیلی از ابتدای شهرتت مطرح بود البته کمتر این بحث

به گوش می رسد با این می رسد با این حال دوست دارم در این مورد هم صحبت کنیم.

این حرف ها را بارها زده ام و باز هم می گویم.من در موسیقی به شادمهر عقیلی مدیونم چرا

که قبل از گوش دادن به کارهای او به هیچ عنوان موسیقی گوش نمی دادم و اصلا هال موسیقی

نبودم.حتی فرق ویولن وگیتار را نمی دانستم من یک بچه در خوان بودم و مادرم هم دوست

داشت مهندس شوم.اما البوم بی کلام شادمهر که "بهار من"نام داشت شرایط زندگی مرا تغییر

داد در ان البوم قطعه ای قرار داشت به نام "گل گندم"که من به صورت اتفاقی ان را شنیدم

وحتی موزیسیینش را هم نمی شناختم.به این کار به شدت علاقه مند شدم و این باعث شد

که البوم "بهار من"را تهیه کنم و بارها گوش دهم همان موقع البوم "مسافر"این خواننده به

دستم رسید و با گوش دادن به این البوم نظرم نسبت به موسیقی کاملا عوض شد انقدربا

"مسافر"خواندم و خواندم تا "دهاتی"منتشر شد انقدر با دهاتی تمرین کردم که فیلم "پرپرواز"

اکران شد.وقتی اهنگ های پرپرواز را می خواندم به جرات می گویم فرقی بین صدای من و

صدای شادمهر وجود نداشت ان موقع فقط 17 سالم بود شکر خدا اصولا تصمیمات درستی

می گیرم وان موقع هم تصمیم گرفتم از فضای خواندن شادمهر فاصله بگیرم تقلید نکنم

نمی خواستم تکرار ادم دیگری باشم.شادمهر خودش تکرار خواننده دیگری بود اما تکراری که

از اصلش جذاب تر وشنیدنی تر بود شاید من هم می تونستم همین راه را بروم اما تصمیم

گرفتم"خودم" باشم بنابراین کارهای یک خواننده دیگر را که بسیار می پسندیدم و قبول اش

داشتم برگزیدم وبا ان مشغول تمرین شدم خواننده ای که جنس صدا و نوع خواندن اش کاملا

با شادمهر فرق می کرد من با صدای خودم می خواندم اما از نحوه تحریر های ان خواننده

الگوبرداری می کردم انقدر تمرین کردم که صدایم برگشت و دیگر شادمهر نبودم شدم

محسن یگانه و این در حالی بود که من در کل این دوران هیچ کلاس خوانندگی و کلا موسیقی

را پشت سر نگذاشتم و تمام تحصیلات موسیقی من بر می گردد به 6 جلسه اموزش گیتار

که البته چندان هم مفید فایده نبود.

تو سرانجام مجوزگرفتی و البوم"نفس های بی هدف"را روانه بازار کردی البوم تو البوم بسیار

خوبی است اما یک ایراد دارد ان هم تکراری بودن اکثر قطعات این البوم است در واقع بیشتر

تراک های تو پیش از این به صورت غیر مجاز پخش شده بود و تو دوباره ان را در البوم

مجازت قرار دادی.

البوم من 11 تراک دارد یک تراکش تقریبا بی کلام است و در واقع 10 تراک در البوم من قرار

گرفته.از این 10تراک 4تراک "گناهی ندارم"  "سرتوبالا بگیر"   "نخواستم"و"هیچکی

نمی تونه بفهمه"به هیچ عنوان شنیده نشده بود.قرار گرفتن 6تراک دیگر در این البوم هر کدام

دلایل مخصوص به خود را داشت.کارهایی مثل "اخه دل من"  "نشکن دلمو"و "بنویس از

سرخط"جزو شناسنامه کاری من بود وبا توجه به توجه به قرار دادی که با پخش کننده

این البوم داشتم باید این کارها را در البوم قرار می دادم از طرف دیگر برای اجرای این کارها

در کنسرت ها باید کارها قانونی می شدند سایر تراک ها هم زمانی لو رفت که من قرار دادم

را بسته بودم اما چون از قبل نمی دانستم که چنین قرار دادی منعقد خواهد شد کارها را در

اختیار دوستانم قرار داده بودم  و انها هم.....

حرف هایت قبول اما اگر قرار به اجرای کارهای قدیمی ترت بود می توانستی تراک های زیبای

"سال کبیسه"را در البومت قرار دهی.

برای ان تراک برنامه دیگری دارم این را هم بگویم که ملودی این کار را محسن چاوشی

ساخته که واقعا دستش درد نکند شعر کار هم بسیار خوب درامده و راضی کننده است

به هر حال با وجود تکراری بودن بعضی از قطعات البوم اگر هر کدام از تراک های البوم را با

سایر البوم های بازلر مقایسه کنی می توانی تفاوت ها احساس کنی به نظر من هر کدام

از تراک های "گناهی ندارم"   "سرتو بالا بگیر"و حتی"نخواستم"یک سرو گردن از

سایر کارهای موجود در بازار قوی تر است به هر حال اگر منظور شما یک "اتفاق"بزرگ در

بازار پاپ است این اتفاق با البوم دومم رخ خواهد داد من در همین البوم اول هم تراکی داشتم

به

نام "جفت شش" که متاسفانه مجوز نگرفت اگر این کار در البوم قرار می گرفت اتفاقات

خیلی بزرگتری رخ می داد خودت می دانی که یک تراک"هیت"و فوق العاده  می تواند یک البوم

را به عرش برساند این اتفاق مثلا برای "بنیامین"با تراک"دنیا دیگه مثل تو نداره"افتاد

منبع:مجله ی ترانه ماه

دسته ها : مصاحبه
جمعه بیست و نهم 6 1387
X