یه سریا توی وب من نظر دادن و انتقاد کردن که چرا راجع به محسن افشانی اونجوری نوشتی
و وچرا خبرای بی خودی راجع به عطاران دادی؟
در جواب باید بگم من مدارک مستند دارم واسه حرفم اول:مصاحبه عطاران در برنامه دو
قدم مانده به صبح.دوم:مجله اتفاق نو حرف منو ثابت می کنه عطاران از بازی خودش
انتقاد کرده.برید بخونید.
واسه افشانی هم مدرک بالا تر از این که با گریه از برنامه رفت.من نه طرفدار علیخانیم
نه دشمن افشانی.من واقعیت رو نوشتم غیر از اینه که همه مردم انتقاد کردن که چرا افشانی
با این سن وسال اومده توی همچین برنامه ای.خوب قبول کنید به سنش نمی خوره.
من توی مطلبه قبلی هم نوشتم که افشانی خوب اجرا می کنه و تو اجرا هم مهارت داره
پس لطفا انقد بی انصافی نکنید و یه طرفه به قاضی نرید اگه طرفداره افشانی هستید
مشکلی نیست ولی بهتر نیست واقعیتا رو ببینیم و طرفداری باعث نشه چشمامون رو روی
همه چی از جمله حقیقت ببندیم.
یا علی
برای خواننده ای که قبل از انتشار البوم "رسمی اش"هواداران زیادیرا جذب کرده بود
موفقیت در بازار چیز عجیبی نیست.صدای دلنشین و سلیقه ی خوب او را از بسیاری
از خواننده های پاپ ما متمایز کرده و به جرات می توان او را جزو محبوب ترین صداهای
موسیقی پاپ ایران دانست. گفتگوی ما ومحسن یگانه بیش از دو ساعت به طول انجامید
و ماحصل این گفتگو کشف اطلاعات جدید در مورد خواننده ای بود که کمتر اهل حرف زدن است
این گفتگو را بخوانید تا محسن یگانه را بهتر بشناسید. داریوش شهریاری
تو در پروسه چند ساله و طولانی مدت سرانجام از دنیای غیرمجاز خارج شدی
حالا یک خواننده رسمی محسوب می شوی چرا"مجاز"شدن تو انقد طول کشید؟
خب کاملا مشخص است من کار غیر مجاز انجام می دادم و تبعاتش راهم دیدم.اشتباهاتی مرتکب
شدم که باعث شد به عنوان یک خواننده غیر مجاز شناخته شوم البته خیلی ها هم در لو رفتن
کارهایم دخیل بودند اما مقصر اول و اخر خودم بودم.
حالا که یک خواننده "مجوز دار"هستی نگاهت به موسیقی غیر مجاز چگونه است؟
من وقتی به گذشته فکر می کنم می گویم کاش می شد به عقب برگردم و دیگر این اشتباه را
تکرار نکنم.جدا از همه مسائل فعالیت غیر مجاز و غیر رسمی باعث می شود تا خواننده
در بعد مالی به جایی نرسد و مدام در جا بزند
اگر خواننده به لحاظ مالی حمایت شود قطعا کارهای با کیفیت تری را ارائه خواهد داد
اسم تو را بارها در کنار اسم"محسن چاوشی"والبته "حامد هاکان"شنیده ایم و کارهای مشترکی
از شما در بازار غیر مجاز ها منتشر شده ایا شما یک تیم کاری بودید یا ماجرا شکل دیگری
داشت؟
نه ما تیم نبودیم وکروه خاصی را تشکیل نداده بودیم.من کار خودم را می کردم ومحسن هم همین
طور.اما چون با هم دوستانی صمیمی و نزدیک بودیم کارهای مشترکی هم انجام دادیم.الان
هم با هم دوست هستیم اما گرفتاری های کاری بین ما فاصله انداخته است. خدارا شکر هم من
مجوز گرفته ام هم محسن چاوشی اما قضیه حامد هاکان فرق می کرد او قرار نبود کنار
ما باشد و ورودش خیلی چیزها را خراب کرد.
پس تو با حضور حامد هاکان مخالف بودی؟
بله اما هیچ گاه این مخالفت را ابراز نکردم به هر حال ان زمان امکانات محدودی داشتیم
که به همراه محسن چاوشی وهاکان از انها استفاده می کردیم.
همیشه این بحث مطرح است که خوانندگان غیرمجاز که به شهرت رسیده اند کار ساده تری برای
جذب مخاطب در بازار مجاز دارند این نظریه را قبول داری؟
ببین در کنار این مسئله که یک خواننده مجوز دار چندین البوم داده و بعدبه موفقیت رسیده باید
این را هم مد نظر داشته باشید که منی که غیر مجاز بوده ام هم 4-5سال سختی کشیده ام
تا به اینجا رسیده ام من هم دو ساله کارهای جدیدی انجام داده ام وارام ارام خودم را مطرح
کردم حرف شما را قبول دارم اما ان را ناحق نمی دانم تنها فرقش این بوده که دوستانی
که مجاز کار کرده اند از یک ممیزی رد شده بودند که مااز ان عبور نکرده بودیم.
ان زمان خیلی از غیر مجازها ترانه هایی را اجرا می کردند که پر از عبارا "ناسنجیده"
وگاهی "مبتذل"بوداما تو هیچ گاه وارد این حیطه نشدی.در حالی که غیر مجاز بودی
و می توانستی در بلبشوی بازار غیر مجازها مثل خیلی های دیگر باشی.در این خصوص کن.
این مسئله اصلا به سلیقه شعری مربوط نمی شود این بر می گردد به شعور اجتمایی و فرهنگ
یک خواننده.
ان جور خواندن یک "خیانت"است به گویشی که ما با ان صحبت می کنیم اگر فضای غیر مجاز
باز بوده وفعلا هم هست نباید حدو مرزهای اجتماعی و فرهنگی خودمان را از یاد ببریم
شاید اینگونه کارها در مرتبه اول برای مخاطب کنجکاوی ایجاد کند اما باور کنید که هیچکس
مشتری دائم این مدل اهنگ ها نیست.
بحث شباهت صدایت به شادمهر عقیلی از ابتدای شهرتت مطرح بود البته کمتر این بحث
به گوش می رسد با این می رسد با این حال دوست دارم در این مورد هم صحبت کنیم.
این حرف ها را بارها زده ام و باز هم می گویم.من در موسیقی به شادمهر عقیلی مدیونم چرا
که قبل از گوش دادن به کارهای او به هیچ عنوان موسیقی گوش نمی دادم و اصلا هال موسیقی
نبودم.حتی فرق ویولن وگیتار را نمی دانستم من یک بچه در خوان بودم و مادرم هم دوست
داشت مهندس شوم.اما البوم بی کلام شادمهر که "بهار من"نام داشت شرایط زندگی مرا تغییر
داد در ان البوم قطعه ای قرار داشت به نام "گل گندم"که من به صورت اتفاقی ان را شنیدم
وحتی موزیسیینش را هم نمی شناختم.به این کار به شدت علاقه مند شدم و این باعث شد
که البوم "بهار من"را تهیه کنم و بارها گوش دهم همان موقع البوم "مسافر"این خواننده به
دستم رسید و با گوش دادن به این البوم نظرم نسبت به موسیقی کاملا عوض شد انقدربا
"مسافر"خواندم و خواندم تا "دهاتی"منتشر شد انقدر با دهاتی تمرین کردم که فیلم "پرپرواز"
اکران شد.وقتی اهنگ های پرپرواز را می خواندم به جرات می گویم فرقی بین صدای من و
صدای شادمهر وجود نداشت ان موقع فقط 17 سالم بود شکر خدا اصولا تصمیمات درستی
می گیرم وان موقع هم تصمیم گرفتم از فضای خواندن شادمهر فاصله بگیرم تقلید نکنم
نمی خواستم تکرار ادم دیگری باشم.شادمهر خودش تکرار خواننده دیگری بود اما تکراری که
از اصلش جذاب تر وشنیدنی تر بود شاید من هم می تونستم همین راه را بروم اما تصمیم
گرفتم"خودم" باشم بنابراین کارهای یک خواننده دیگر را که بسیار می پسندیدم و قبول اش
داشتم برگزیدم وبا ان مشغول تمرین شدم خواننده ای که جنس صدا و نوع خواندن اش کاملا
با شادمهر فرق می کرد من با صدای خودم می خواندم اما از نحوه تحریر های ان خواننده
الگوبرداری می کردم انقدر تمرین کردم که صدایم برگشت و دیگر شادمهر نبودم شدم
محسن یگانه و این در حالی بود که من در کل این دوران هیچ کلاس خوانندگی و کلا موسیقی
را پشت سر نگذاشتم و تمام تحصیلات موسیقی من بر می گردد به 6 جلسه اموزش گیتار
که البته چندان هم مفید فایده نبود.
تو سرانجام مجوزگرفتی و البوم"نفس های بی هدف"را روانه بازار کردی البوم تو البوم بسیار
خوبی است اما یک ایراد دارد ان هم تکراری بودن اکثر قطعات این البوم است در واقع بیشتر
تراک های تو پیش از این به صورت غیر مجاز پخش شده بود و تو دوباره ان را در البوم
مجازت قرار دادی.
البوم من 11 تراک دارد یک تراکش تقریبا بی کلام است و در واقع 10 تراک در البوم من قرار
گرفته.از این 10تراک 4تراک "گناهی ندارم" "سرتوبالا بگیر" "نخواستم"و"هیچکی
نمی تونه بفهمه"به هیچ عنوان شنیده نشده بود.قرار گرفتن 6تراک دیگر در این البوم هر کدام
دلایل مخصوص به خود را داشت.کارهایی مثل "اخه دل من" "نشکن دلمو"و "بنویس از
سرخط"جزو شناسنامه کاری من بود وبا توجه به توجه به قرار دادی که با پخش کننده
این البوم داشتم باید این کارها را در البوم قرار می دادم از طرف دیگر برای اجرای این کارها
در کنسرت ها باید کارها قانونی می شدند سایر تراک ها هم زمانی لو رفت که من قرار دادم
را بسته بودم اما چون از قبل نمی دانستم که چنین قرار دادی منعقد خواهد شد کارها را در
اختیار دوستانم قرار داده بودم و انها هم.....
حرف هایت قبول اما اگر قرار به اجرای کارهای قدیمی ترت بود می توانستی تراک های زیبای
"سال کبیسه"را در البومت قرار دهی.
برای ان تراک برنامه دیگری دارم این را هم بگویم که ملودی این کار را محسن چاوشی
ساخته که واقعا دستش درد نکند شعر کار هم بسیار خوب درامده و راضی کننده است
به هر حال با وجود تکراری بودن بعضی از قطعات البوم اگر هر کدام از تراک های البوم را با
سایر البوم های بازلر مقایسه کنی می توانی تفاوت ها احساس کنی به نظر من هر کدام
از تراک های "گناهی ندارم" "سرتو بالا بگیر"و حتی"نخواستم"یک سرو گردن از
سایر کارهای موجود در بازار قوی تر است به هر حال اگر منظور شما یک "اتفاق"بزرگ در
بازار پاپ است این اتفاق با البوم دومم رخ خواهد داد من در همین البوم اول هم تراکی داشتم
به
نام "جفت شش" که متاسفانه مجوز نگرفت اگر این کار در البوم قرار می گرفت اتفاقات
خیلی بزرگتری رخ می داد خودت می دانی که یک تراک"هیت"و فوق العاده می تواند یک البوم
را به عرش برساند این اتفاق مثلا برای "بنیامین"با تراک"دنیا دیگه مثل تو نداره"افتاد
منبع:مجله ی ترانه ماه
شاید بعضی ها راست می گفتند و افشانی برای ماه محبوب هنوز بچه میزد
باید حق داد چون افشانی با همه ی مهارتهایی که در اجرا دارد ولی هنوز مانده تا علیخانی
و حسنی شود ان هم با این طرفدارهای ..!!